London del 2

Jag fattar inte hur jag kan se så fruktansvärt jävla MISSNÖJD ut på den här bilden, för jag minns mycket väl hur det nästan gjorde ont i käkarna för att jag log så mycket för att jag skulle se någorlunda glad ut när bilden togs.
Nåväl, dag fyra hittade jag ett Ladurée så jag passade på att köpa några macarons. På bilden har lakritsmacaronen redan försvunnit.

Dag fem inleddes med fortsatt snaskande på macarons i Russel square innan jag gick på ett fantastiskt litet museum. Det var sir John Soanes hem som bevarats precis som det såg ut på tiden det begav sig (1700-/1800-talet). Han var arkitekt, fast jag tänker på honom främst som en manisk prylsamlare. Hans hem var fullt av hundratals antika skulpturer och lejontassar av sten och papperssilhuetter och tavlor och dolda väggar med ännu mer tavlor.
Sen åt vi lunch i St James's (det stavas faktiskt så, det är inte jag som har dålig grammatik!) park bland de halvtama ekorrarna.

England hade nån viktig match i VM, så under några timmar fanns det praktiskt taget inga engelsmän på gatorna. Alla stod fastklistrade vid tv-apparaterna inne på pubarna, förutom de som jobbade, för de satt fastklistrade vid tv-apparaterna på kontoren. Efteråt kunde man se lyckliga rödvitklädda män på Trafalgar square, så man fick anta att de vann.

När man åkte tåg genom förorterna hängde det engelska flaggor i nästan varenda hyreshus. Jag låter denhär svajiga tågbilden illustrera det:

Sjätte dagen åt jag frukost bredvid ett piano utanför st Paul-katedralen. 528 trappsteg och 85 meter över marken senare var jag på toppen av byggnaden; quite a view!
Turistandet fortsatte med en tur på Towern och en promenad i South bank. Kvällen avslutades på ett franskt, urgammalt litet kafé där man fick peka på vilken bakelse man ville ha. I taket hängde julpynt och tantlampor och väggarna var rosa. På uteserveringen längs den myllriga Soho-gatan stod små bord med rutiga dukar och glas med handplockade blommor. När man hade slagit sig ned kom de ut med en bakelse, servett, tesked och gaffel och en hel liten teservis med kannor och olika tillbehör, istället för en enkel tekopp! Så ska det vara! Maison Bertaux hette det, gå dit om ni är i krokarna.


Hästen fick såklart även följa med på denna resa!



Sjunde dagen gjorde vi en utflykt till Bath. Pittoreskt!



Dag åtta var den stora shoppingdagen. Ja jävlar i min låda. Jag såg ut som nån känd, som går runt med så obekvämt många kassar att de tar upp hela trottoaren. Ni ska veta att det är väldigt olikt mig!
Efter att ha gått tillbaka till hotellet för att lämna kassarna åkte jag till Notting hill med min mor. Vi gick på marknaden på Portobello road, och suktade efter ett pastellfärgat hus med klängväxter, en gård mindre än en säng och en tillhörande italiensk vespa.

(Fula mobilbilder, förlåt!!!)

Hästen fick träffa en något större häst utanför Hyde park på kvällen. Vi tjuvlyssnade på Stevie Wonder i någon minut, för han spelade där.



Kommentarer
Sagt av: emma

satan i gatan, jag måste till london!!

2010-06-30 @ 18:19:40
URL: http://galaxisnak.blogg.se/
Sagt av: andrea

ALLTSÅ SÅ HIMLA UNDERBART! VI MÅSTE SES SÅ ATT DU KAN BERÄTTA ALLT DET DÄR FÖR MIG. var beredd på lite gråt, haha. åh. london, mitt älskade london.

2010-07-07 @ 10:07:49
URL: http://demolition.webblogg.se/

Säg något snällt här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0