Horan i Havanna

Salut les copains! Jag saknar Sara, det var länge sen vi träffades. Jag hade tänkt tvinga henne knapra vinterkatten och klunka multivitaminjuice utanför Timos replokal med mig någon dag. Förresten måste jag ju klämma in något om den fantastiska Jag är Evert Taube-spelningen vi var på i slutet av augusti.
image2
Tja, vädergudarna svek oss någolunda, eller mer än så. Det blåse med sådan kraft att vinden slet tag i kinamaten som slängdes ut över Röda sten, eller så var det kanske helt enkelt någon som inte tyckte om invandrarsnask så den ställde sig med stor hårtork bakom oss hela tiden.

Jag är hur som helst nu redo att vackert måla ut min kärlek till Catti Brandelius (eller i bildens fall Jag är Evert Taube). Det är med stor sorg jag är medveten om detta -att jag aldrig igen kommer få se Miss universum, en av Cattis fantastiska alter egon. Jag har följt henne genom många långa år, med en början på Arvikafestivalen. Jag var vad som kallas "liten" då, och förstod kanske inte djupet i hennes texter. Men visst tyckte jag det var roligt när hon sjöng att hej jag är invandrarkvinna med mustasch eller kanske att hej kom och hjälp mig! Miss Universum övergick till Profesora och jag var vad man brukar kalla "10-11 år sådär" men redan fast besluten vid att vilja bli som hon. För inte finns det väl någon smartare/roligare/klokare/tuffare/mer intelligent eller i allmänhet bättre människa än just Catti? Nä, jag tror nästan inte det!

Nu fick jag en plötslig flashback. Den var om när jag träffade Björk i Sundsvall, och jag plötsligt fick ett sms från min moder som löd såhär: "Såg Catti Brandelius traska förbi, hon hade samma regnkappa som du!". Hjärtat klapprade, fanns dess låga och flamma här? I Sundsvall/Sundis/Bumpsvall, samtidigt som mig? Jag och Björk beslutade oss för att gå på en så kallad "feministjakt" och gick genom staden, i hopp om att finna en fantastisk människa iklädd orange regnjacka med små vita paraplyn på. Dock utan att lyckas, vilket jag verkligen säger tyvärr om!

Nog om detta, jag ger helt enkelt en liten utmärkelse till dessa människor idag:
SARA; av den enkla anledningen att jag saknar hennes diskussioner om Gurli
CATTI; av den enkla anledningen att ni nu säkert läst dagens inlägg?
& slutligen BJÖRK; hon förtjänar några extra solrosor i knävecken dessa dagar!
Det här är en motsats till dagens ros, då jag inte gillar dagens ros, då dagens ros bara är temporär. Fru KrigOchSpiks utmärkelser är inte temporära! Därför, kommer detta inlägg avslutas med ett "Fru KrigOchSpik gillar", bara så ni vet lixom.

[FRU KRIG OCH SPIK GILLAR]

Kommentarer

Säg något snällt här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0