Instruktioner till hur Du bygger ett tortyrredskap

Jag har tagit mig an Den Stora Utmaningen; att beskriva mitt annars så älskade Göteborg, med sina små söta spårvagnar, med ord fyllda av hat.
"Å", tänker ni nu. "Detta kan inte ha att göra med annat än Göteborgsvarvet!", men ack så fel ni har. Ganska fel i alla fall, för sport har det fortfarande att göra med! Inget försätter mig i sådan panik som sport gör! INGET! Sport - det är det vidrigaste jag vet! Och den värsta sporten av alla, det är fotboll! Inget försätter staden i sådan rullning, extas, trängsel och turism som fotboll gör. INGET! Och självklart, när min lilla far och jag ska ta oss från tåget och till hemmets trygga famn, stöter vi på det monster som fotbollen gjort med min älskade stad. Det var Gothia Cup som var i full gång! Denna helvetes tillställning samlar människor från hela världen att skåda match efter match efter match i en vecka! (Inte nog med det - jag hatar ordet "cup" dessutom! Öronen bokstavligen blöder när jag hör det ordet! Cup! Vad är det för en döv människa som författat ihop det?!)
Tidtabellen berättade att spårvagnen inte skulle komma förrens om 17 minuter, så vi beslutade oss för att gå några hållplatser sålänge. Avenyn kantades av skrikande fotbolls-spelare och -supportrar, och jag sa klart och tydligt till min far att nej det är ju för bedrövligt, och han kunde inte göra annat än att hålla med. Värst av allt var det när de envisades med att skrik-sjunga halva riffet i Seven nation army! (White stripes-låt) VAD har fått dessa sportisar att börja sjunga på den låten?! Och VARFÖR?! Vet de ens vad de sjunger?! Å, jag kvider! Varför, varför, varför? Vad har White stripes gjort för att förtjäna detta, och framför allt; vad har JAG gjort för att förtjäna detta?!
Plågan (okej, hundraprocentig plåga var det faktiskt inte hela tiden - då och då gick det nämligen förbi människor från det ljuva landet England! det skadade verkligen inte att få höra lite londondialekter mitt uppe i allt) slutar inte där, nej, en sådan tur hade jag inte! För när spårvagen kom, vilka klev då på förutom min far och jag? JO, UNGEFÄR HALVA GOTHIA CUP! HAR NI EN ANING OM HUR MÅNGA DET ÄR?! Man fick klaustrofobi av trängseln, feber av värmen (som gjorde att fönsterrutorna immade igen, och då skojar jag inte!) och inre smärtor av all sport som var i luften. Ingen tycktes gå av, utan vagnen fick bara fler och fler passagerare. Folk var högljudda. Jag var bräcklig och skör. Och jag trängdes med mina fullpackade väskor. Jag trodde aldrig att jag skulle ta mig levande ur detta - för dog jag inte av syrebrist så skulle jag säkert göra det av självdestruktiva anledningar!

Men se, jag överlevde! Och detta har vi ingen annan än mig själv att tacka för.

Kommentarer
Sagt av: Lina

jadu...stackars dej som dessutom måste gå i samma klass som folk som faller för fällan!

Men du blev i alla fall inte visslad på?

det har vart sjukt många gothiare som har hälsat på mej med en knacklig engelska...nej, ibland kan fotboll ta sig!

2008-07-21 @ 19:59:46
URL: http://aune.blogg.se/
Sagt av: andrea

mmmmmm, england.

mmmmmm, patrick wolf.

o-mmmm, gothia cup.

2008-08-07 @ 19:08:55
Sagt av: Anonym

Du har fel! Fotboll är en underbar sport som ger glädje, trygghet och vänner åt tusentals människor vars liv kanske vore hemskt annars. Fotbollen har gett mig hur mycket som helst, utan den skulle jag inte vara så lycklig som jag är nu.

Du hatar det säkert bara för att du är dålig på det. Du är ful också. Blö!

2008-09-20 @ 13:33:15
Sagt av: Emelie

Till den anonyma männskan:

Det finns fler saker här i världen än fotboll. Man kan träffa folk genom att dansa, rida, spela schack, gå ut och skjuta älg eller lite vad som helst. Om du inte har hittat vänner genom att göra någon av de sakerna, så är väl fotboll ett bra sätt - men det är inget som tilltalar mig.

Och ja, jag är dålig på fotboll.

Att däremot säga att jag är ful är bara skrattretande och tyder dessutom på att du förmodligen är någon som jag känner som vill se hur jag reagerar.

2008-09-20 @ 18:37:07
URL: http://krigochspik.blogg.se/

Säg något snällt här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0