Lör 1 nov

Det ringde just två små häxor/skelett/spöken på dörren. (va?! finns det ens folk under 45 i det här huset bortsett från min familj?!) Jag såg dem genom kikhålet, men med tanke på att det inte finns något godis i lägenheten utan bara massa fruktsallad, och att jag inte riktigt visste vad jag skulle ta mig till - inte min lille far heller, för den delen - så öppnade jag inte. Stod bara och tittade på dem och tänkte, mycket motvilligt, "åå vad söta små barn!". Anledningen till motvilligheten är inte att det inte är "tufft/coolt/häftigt" att tycka att utklädda barn är söta, för det är dom och det tycker jag. Nej, motvilligheten kom från att jag själv minns hur vidrigt jag i förskolan tyckte det var när skolans högstadietjejer sa "åå, titta vad gulliga, vi har kommit till himmelriket!" när de gick igenom korridoren där min klass stod. Man ska inte behandla barn som om de är dumma hundvalpar.
När de märker att dörren inte öppnas (jag kan inte hjälpa att hjärtat värker lite när jag tänker på det!) så går de vidare till nästa dörr. Och vem herrejävlar bor där om inte Hadbi B?! (Det var ett tag sedan jag skrev om min granne Hadbi som jag fortfarande inte vet hur han ser ut. Jag drömde faktiskt en mardröm om honom häromnyssens. Att jag vaknade mitt i mörka natten, gick upp och upptäckte att ytterdörren stod på glänt. Jag kikade ängsligt ut genom dörrglipan och upptäckte att även Hadbis dörr var öppen. Jag tassade ut, och gick närmare och närmare dörren..och så vaknade jag tvärt och hastigt. Dessa mardrömmar kommer igen och igen! Skriv in Hadbi B i sökfältet i bloggens vänsterspalt så ska ni få läsa en hel massa om den mannen.) Kanske skulle jag äntligen få se hur han ser ut?! Men icke. Ingen öppnar dörren. Barnen går vidare och ringer på andra dörrar.

I torsdags träffade jag Andrea. Hon följde med mig till frisören, och sedan åkte vi in till Haga. Klockan var inte mycket, men ändå var det alldeles mörkt och kallt. Andra långgatan, som annars alltid brukar vara så hemtrevlig och allmänt älskvärd var nu hemskt obehaglig och otrevlig. Luften var tung och fuktig och ur alla portar steg det fram suspekta gubbar som alla (alla!) var på väg mot gatans sexshopar och porrvideobutiker. Orkar man med att gå längs gatan så långt att det (åtminstone dagar som dessa) känns som att man till slut hamnar i en helt annan stad där man aldrig varit förut och allt är obehagligt, så hamnar man vid Andra långgatans skivhandel. Kära guldgruva. Jag gick dessvärre därifrån tomhänt.
På spårvagnen på väg tillbaks till stan igen, så satt det en man bredvid Andrea. Han tycktes lyssna intensivt på vårat samtal om mödrareaktioner och Londonresor, och satt och guppade av skratt. Trevligt att göra folk glada!

Igår var jag med Sara, och vi tycktes hinna med en hel massa saker! Bortsett från att gå på stan, och sen åka till Bengans, och sen gå på Sjöfartsmuséet, så hann vi även med att åka ettans spårvagn åt alla möjliga håll! Den impulsartade planen var att åka mellan båda ändhållplatserna och därmed få ett fasligt bra lokalsinne! Det är början på vårat projekt att ha åkt till alla ändhållplatser med alla spårvagnar. Jag gillar spårvagnar! Oftast.
På kvällskvisten såg vi på Tjenare kungen och Scrubs, och så sov Sara över här. Idag gjorde vi fruktsallad (och därför fanns det inget godis till halloweenbarnen!)!

Och så var vi ute och fotade i mörkret några minuter:

Kommentarer
Sagt av: snopp

Jnsafbgkasgas, !

2008-11-01 @ 21:38:16
URL: http://inberlin.blogg.se/
Sagt av: Thuva-Lisa

Du tar finfina bilder du.

2008-11-02 @ 09:42:33
URL: http://salivochtorst.webblogg.se/
Sagt av: andrea

min fotokvinna!

som motsats till vad du verkade tycka om andra långgatan om kvällen så tyckte jag att det var ganska mysigt faktiskt. jag tycker fortfarande att vi ska ta våran fina nazistaffär någon gång i dagsljus och vem vet, kanske ligger där två par harringtonjackor på 75% rea och väntar på oss?

2008-11-10 @ 11:50:13

Säg något snällt här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0