VÄGEN TILL INTELLIGENS (och några läskiga filmer)

Jag tackar barnprogrammet Från A till Ö (1974) för min intelligens samt mitt stora ordförråd. Hur annars ska man kunna känna till ord som allemansrätt, auktoritär, budget och demokrati? Tack tack!

Något annat svenskt gjort i syfte för att roa barn från 1974 är Dunderklumpen. Kollade på den igår, och jag måste ta och erkänna att det är något utav det läskigaste jag sett. Låg sömnlös i min säng på natten. Skräckslagen.
Kolla på de här scenerna!


INTE FÖR INTE SOM JAG ÄR LIVRÄDD!
Det här, det är läskigare än både Log Lady i Twin Peaks (ja, ni vet, jag har skrivit om det endel förut) och The Shining.
Men. Det finns en film som Dunderklumpen inte slår i läskighet. Den franska animerade filmen Les triplettes de Belleville. Tanterna skrämmer livet ur mig, hunden skrämmer livet ur mig, men värst av allt är den stornäsade cyklisten. Jag har verkligen inte sett något läskigare i hela mitt liv.

Det kan tyckas märkligt att jag finner animerad film långt läskigare än skräckfilm, men det måste väl finnas någon som åtminstone delvis håller med mig trots att det är en väldigt irrationell rädsla?


image47 image48
Vilken film är läskigast - den animerade om cyklande fransmän, eller
den om psykopaten som finner nöje i att yxmörda sin familj?

Kommentarer
Sagt av: bump

Jag älskar både Dunderklumpen och Les triplettes de Belleville. Den sistnämnda har jag dock bara sett en gång och det var ett tag sedan - men Dunderklumpen är min allra finaste favoritfilm ju. Shining gillar jag också men får dödsångest av.

2008-01-31 @ 16:21:32
URL: http://bump.blogg.se
Sagt av: fia

man kan inte gemföra les triplettes de Belleville med någon av de andra filmerna. och det betyder knappast att shining eller dunderklumpen är dåliga eller obra på något sätt! alla filmer är underbara! men les triplettes de bellville gör att jag skakar knäna vid blotta tanken på de bredaxlade gangstersarna eller den hästflämtande pojken

2008-01-31 @ 20:58:20
Sagt av: sara

Jag tycker att den franska filmen påminner litegrann om Det Levande Slottet! titta på gumman i franska filmen, och sedan på tanten (alltså flickan) i det levande slottet. Look-a-likes, absolut.

2008-02-01 @ 14:31:31
Sagt av: andrea

mårran. mårran är sjukt läskig. fast lite mysig är hon ju ändå, för det är faktiskt mumintrollet!
sedan finns det en massa annat läskigt som jag av någon underlig anledning inte kan komma på. och jag vet att jag inte svarar på frågan..
P.S rymdvarelser toppar listan!

2008-02-01 @ 18:20:38
Sagt av: andrea

nu har jag kollat på alla så jag kan dela med mig av mina tankar. dunderklumpen såg jag senast för kanske sex år sedan. jag tycker att den är mysig på något sätt men jag blir lite illa till mods av någon anledning. vad gäller den franska så tycker jag om hur den är tecknad, lite som det levande slottet, ja! fast cyklisten är ju superläskig, det måste jag hålla med om!

2008-02-01 @ 18:35:54
Sagt av: Anonym

Les triplettes de Belleville är sjukt läskig

2008-02-06 @ 21:02:07

Säg något snällt här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0