Nu är det jul, här i vårt hus, julen är kommen hoppfarallala osv

Julafton!
Jag vaknade upp hos mormor och morfar, och kände att det lika gärna kunde varit mitt i sommaren. Ingen julkänsla alls. Granen var klädd sen dagen innan, men jag är bara arg på den i år. Som jag skrev igår så reflekterar jag så himla mycket nu för tiden. Var lite eld och lågor, på det arga sättet, åtminstone inombords.
Granen är alltid organiserad på det här sättet: mormor köper största bästa dyraste granen, ska alltid vara störst och bäst och dyrast. Herren i huset, morfar, sätter i ljusslingan för det är karlakarlens jobb. För tekniskt för kvinnofolk. Barnen får klä granen, i detta fall är det äldsta barnet 30+. Sen ska i:et prickas, stjärnan ska vara i topp. Det är karlakarlens jobb. För tekniskt för kvinnofolk.
Varför är det så?! Där hemma fixade jag allt, det krävs ingen ingengör för att sätta en ljusslinga i granen, inte heller för att sätta i kontakten. Jag satte till och med på stjärnan. Varför ska jag behöva skriva "till och med"?! Det är väl inget att till-och-med:a om?! Jag är så trött på det här!

Sen kom resterande släktingar till det lilla julfirandet. Åt julbord. Lite utav kvinnofolket (de som hade åldern inne, det vill säga inte jag) tog sig an starkölen som morfar tagit fram. "Ja, det är starköl. Du vet väl att det är starköl?" sa han varje gång något kvinnofolk tog sig en slurk.
Hej morfar! Varför sa du inte "Jadu lilla gumman, det är bäst att jag sätter i ljusslingan och dricker starkölen. Det är karlakarlarnas jobb, det!"?

Vid fikat sa morfar den lille att jag väl kunde hämta hans kamera och ta några kort? Javisst, fotografen skuttar iväg, hämtar elektroniken hon kan sköta så mycket bättre än karlakarlen.
"Och ta riktiga bilder den här gången".
Även det var säkert karlakarlens jobb.
Ursäkta morfar, men vem är esteten av oss två?

Ursäkta Sverige, var det inte du som var världens mest jämställda land?

Kommentarer
Sagt av: Sarlistav

Jag ber hemskt mycket om ursäkt för att du inte hört av mej sedan innan jul, när vi senast sågs. Jag har inte en enda kompis som jag brukar sända sms till och önska dessa god jul, så jag har inte gjort det till dej heller, även om så är fallet. Jag önskade dej en god jul, alltså. (Inombords)
Lite sent.
Men HEJ MORFAR är inte så snel? "Och ta rikgtiga bilder DEN HÄR GÅNGEN"?! Sen när tar du o-riktiga bilder?

2008-01-05 @ 23:51:43
Sagt av: andrea

ALLTSÅ. du är esteten!

2008-01-21 @ 18:58:51

Säg något snällt här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0